Marga 8 2022

Op eigen energie Hans: “Vanuit onder meer de Greendeal 2.0 hebben we ons als organisatie ten doel gesteld om in 2050 CO2-neutraal te zijn en in 2030 49 % minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 1990. We zijn al aardig op weg, want we zitten al op 25%. Elektrisch rijden maakt onderdeel uit van deze reductie.” We wekken zelf energie op doordat we op veel van onze locaties zonnepanelen hebben liggen. “Mooi toch dat we op onze eigen opgewekte energie kunnen rijden?”, vult Hans aan. “Dat scheelt weer kosten. Daarnaast zijn de onderhoudskosten van elektrische auto’s veel lager dan bij auto’s op fossiele brandstof. Ook dat is aantrekkelijk.” Marga Klompé werkt op het gebied van mobiliteit samen met Achterhoek Mobility, een mobiliteitsprogramma in de Achterhoek. Dit programma biedt een app aan waarin kennisinstellingen, technologiebedrijven, bewoners en overheden samenwerken aan meer mobiliteit in de Achterhoek. Inmiddels is deze app samengevoegd met de Achterhoekse GAON-app. Hans: “Gaon brengt voor ons in kaart wat de totale uitstoot aan CO2 is. Daarnaast kunnen we er terecht voor kennis, inzichten, ervaringen en hulp bij de implementatie van duurzame mobiliteit.” Deelname aan dit mobiliteitsprogramma gaat niet alleen over elektrisch rijden, maar breed over mobiliteit. Zoals over hybride werken (thuis en op kantoor werken) en het stimuleren van op de fiets naar het werk gaan. “En naar het creëren van mogelijkheden voor vergoedingen voor medewerkers om daarmee keuzes te stimuleren”, voegt Hans toe. Opladen Een ander doel van Gaon is om Achterhoekse ondernemers te helpen door te zorgen voor een dekkend Achterhoeks netwerk van laadpalen in 2030. Want met de toename aan elektrische auto’s groeit de behoefte aan laadinfrastructuur. Veel laadpalen worden nu aangelegd op de bedrijventerreinen. Ze worden niet gebruikt als er niet gewerkt wordt, bijvoorbeeld in het weekend. Het zou mooi zijn als de laadinfrastructuur in de Achterhoek maximaal benut wordt en dat deze laadpalen buiten werktijden ook gebruikt kunnen worden door omwonenden. Hans: “We hebben al 8 oplaadpunten. Bij de Barkenkamp in Groenlo, bij Stegemanhof in Aalten en bij De Hoge Weide in Lochem zijn laadpalen te vinden. Eén in Winterswijk bij Pronsweide en één in Aalten bij Beth San. Voor onze eigen auto’s en voor het opladen van elektrische auto’s van collega’s. We leggen deze op eigen terrein aan. Maar de palen zijn ook deels te gebruiken voor omwonenden en niet-werknemers en dus benaderbaar vanaf de openbare weg.” Dat de afstand die een elektrische auto kan afleggen steeds groter wordt, speelde niet echt een reden om op elektrisch rijden over te stappen. “De gemiddelde afstand die je met een elektrische auto kunt rijden is gemiddeld nu al zo’n 300 km. Dat is veel meer dan wij hier per dag in de regio tussen de locaties rijden. En we laden de auto’s ’s nachts eenvoudig weer op aan onze eigen oplaadpunten.” Toekomst Er zijn plannen om het mogelijk te maken voor medewerkers om via Marga Klompé een auto te leasen. Hans: “Dat zou dan gaan om private lease waarbij je als medewerker zelf een leasecontract afsluit voor een bepaalde auto. Omdat die auto is beplakt met het Marga Klompé-logo, krijg je daar een maandelijkse vergoeding voor. Er zijn al meerdere zorgorganisaties die dit aanbieden aan medewerkers. Hans: “Bij ons staat dit nog in de kinderschoenen. We onderzoeken op dit moment hoe we dat het beste kunnen vormgeven. Misschien kun je zo meer vliegen in één klap slaan, zoals een voordeel in de arbeidsvoorwaarden voor medewerkers en nog minder CO2-uitstoot. En vooral dat laatste is waar we natuurlijk allemaal graag aan meewerken.” 'Eenvoudig op te laden via eigen oplaadpunten.' 15 medewerkers maken gebruik van de auto's in ons wagenpark | Zij rijden ongeveer 1869 kilometers per kwartaal in gemiddeld 309 ritten. | We rijden op dit moment met 6 elektrische bedrijfsauto's bij Marga Klompé Bron: Automotive.nl en ANWB.nl Marga | 19

RkJQdWJsaXNoZXIy MTkxNTk=