Marga 8 2022

Naast haar werk als assistent-woonbegeleider bij de woningen van Pronsweide, heeft de Winterswijkse Jeske ten Dam-Krabben (45) nog een heel andere baan: ze is volleerd vrachtwagenchauffeuse. "Als ik aan het werk ben bij Pronsweide, vertel ik weleens dat ik ook regelmatig achter het stuur van een vrachtwagen kruip. De bewoners vinden het prachtig, helemaal als ik ze foto's laat zien. Ook mijn collega's zijn vaak vol ongeloof én vol lof. Samen met mijn man Mark run ik een transportbedrijf, met inmiddels drie prachtige DAF-trucks en enkele personeelsleden." Cabine als tweede huiskamer “In 2016 haalde ik mijn vrachtwagenrijbewijs. Mark reed al op een eigen vrachtwagen en dat leek mij ook prachtig werk. Hij was voor zichzelf begonnen in 2010 en in 2017 kochten we onze tweede truck. We vervoeren diverse bouwmaterialen, straatmeubilair, maar ook planten. Eigenlijk alles wat in de oplegger past, zelfs machines. We rijden in Nederland, maar ook in Duitsland en België. De cabine van zo`n vrachtwagen is vaak je tweede huiskamer. Voorzien van alle gemakken, op meerdaagse ritjes slaap ik er ook in. Mark en ik rijden of achter elkaar of samen in één vrachtwagen. Wanneer we samen rijden kunnen we langer doorrijden omdat we elkaar afwisselen achter het stuur. Overnachten doen we niet zomaar op een parkeerplaats langs de snelweg. We zoeken een beveiligde plek op. Dat kost vaak 15 euro, maar dan zitten daar ook voorzieningen bij.” Net als in de zorg moet je ook voor de vrachtwagen aan alle eisen voldoen. Jeske: “In de zorg kennen we allerlei certificaten, regelgeving en bijscholingen. Ook aan mijn werk als vrachtwagenchauffeuse zijn strikte voorwaarden verbonden. Zo is er onder andere een ‘Code 95’ nodig, een aanduiding op je rijbewijs voor het beroepsmatig besturen van een vrachtwagen. Hiervoor moet je scholing en praktijktraining volgen. Code 95 is vijf jaar geldig. Ook moet je goed op de hoogte zijn van de verschillende regelgevingen in Europa. Zo zijn de snelheden niet overal hetzelfde en zijn er ook verschillen in voorschriften over het totaalgewicht dat je mag vervoeren. Voordat ik op pad ga, wordt eerst alles gecheckt zoals oliepeil, bandendruk, verlichting et cetera.” Ervaringhelptopmoeilijkeknooppunten “De eerste keren dat je op zeer drukke en moeilijke verkeersknooppunten komt, is dat wel even een ding. Maar je leert gauw hoe je deze moet benaderen en moet handelen. De rotonde op het Keizer Karelplein in Nijmegen en de ring bij Antwerpen zijn niet mis. Rustig blijven is dan het devies. Verkeersdeelnemers houden over het algemeen wel rekening met een vrachtwagen. In België is dat iets minder, daar rijden ze je vaak aan alle kanten voorbij.” Weinig vrouwen achter stuur In de zorg werken relatief weinig mannen, maar in de vrachtwagenbranche zijn vrouwen veruit in de minderheid. De laatste jaren zien we hier wel verandering in, maar de kloof is nog steeds groot. Bij Marga Klompé is nog geen 10 procent van de medewerkers man en als je alleen naar de zorgfuncties kijkt, is dit aantal nog veel lager. In Nederland ligt het aandeel vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs op zo’n 5 procent, is de schatting. • Verzorgende Jeske kruipt graag achter het stuur van de vrachtwagen Marga | 37

RkJQdWJsaXNoZXIy MTkxNTk=