07 december 2022

Serveerrobots in de bediening bij Marga Klompé

Op woensdag 30 november kregen de medewerkers van de Grand Cafés in locatie Pronsweide en De Molenberg wel twee heel bijzondere nieuwe collega’s: Bellabot en Podubot2. Twee robots voor in de bediening. Een bijzonder moment voor zowel onze medewerkers als bewoners.

De serveerrobots werden geïnstalleerd en gelijk ingezet in de bediening. Een nieuwe ervaring voor de medewerkers en de bewoners van Marga Klompé. De robots zijn aangeschaft ter ondersteuning van de medewerkers. Het doel is om werk te verlichten. Anne Stokkers, manager facilitair en inkoop, is erg blij met deze innovatieve aanschaf: “Wegens krapte in de arbeidsmarkt is het ontzettend moeilijk om medewerkers te vinden. Maar ook het vinden van vrijwilligers is op het moment lastig. Daarom is gekeken naar de inzet van nieuwe technologie. Met de toevoeging van deze robots hopen we de medewerkers van onze Grand Cafés te voorzien van een paar extra handen. De robots zijn geen vervanging van de medewerkers. Maar worden ingezet als hulpmiddel ter ondersteuning van onze facilitaire teams. Zo worden ze onder andere ingezet om eten en drinken te serveren. Het zal eerst natuurlijk wennen zijn om met de robot te werken. Maar dat is logisch. We moeten ons ook de tijd gunnen en samen een manier vinden om met de robots te werken.”

Een groot deel van de medewerkers moet wennen aan de nieuwe robots, maar zien wel toegevoegde waarde in het verlichten van bepaalde werkzaamheden. De reacties van de bewoners zijn wisselend. De een vind het leuk en spannend en de ander maakt zich zorgen dat het persoonlijke contact met medewerkers verdwijnt. Gelukkig blijft met de komst van de robots het persoonlijke contact bestaan. Zo reageert Hans Onstenk, facilitair manager bij Marga Klompé: “De robots worden niet zelfstandig ingezet. Er zal altijd een medewerker van het Grand Café meelopen om eten en drinken te serveren aan de tafels. Het persoonlijke contact met de medewerker blijft. De robots zijn puur ter ondersteuning in bijvoorbeeld het tillen van servies.”

De serveerrobots worden aangestuurd via een dashboard en verplaatsen zich onder andere met behulp van laserstralen. “Door de ingebouwde lasertechniek weet de robot precies waar het zich heen kan verplaatsen. De robots passen zich aan de omgeving aan en vermijden obstakels. Medewerkers kunnen via het dashboard communiceren met de robots. Zo kunnen zij instellen naar welke tafel de robot moet rijden. Ook kan de robot zorgen voor interactie. Wanneer je bij Bellabot over haar oren aait, geeft ze een reactie. En is er bijvoorbeeld een bewoner jarig dan kunnen de robots zingend naar de tafel rijden,” legt Ricardo da Silva Melo, technische support medewerker VeDoSign, uit. “De Podubot2, die locatie De Molenberg gaat gebruiken, is het eerste exemplaar op de Nederlandse markt. Dat maakt het voor ons als bedrijf ook een extra speciaal moment.”

Er wordt gestart met een pilot van drie maanden op de twee genoemde locaties. Twee verschillende type robots worden er gebruikt. Zo wordt er getest welk soort technologie het beste past bij de medewerkers en de bewoners. De ene robot is meer gericht op interactie met de mens en is een stuk socialer met de gasten. En de andere is meer een ‘doener’ en kan daardoor goed zelfstandig taken uitvoeren. 

Deel dit bericht via: Twitter Facebook Mail